Παχυσαρκία

Συστάσεις για πρόληψη & αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας

Πρόληψη & Αντιμετώπιση Παιδικής ΠαχυσαρκίαςΔιατροφικές συμπεριφορές γονέων για την ανάπτυξη διατροφικών δεξιοτήτων των παιδιών τους.

Προκειμένου να αναπτύξουν τα παιδιά μας συναισθήματα επάρκειας, ότι είναι ικανά να καταφέρουν πράγματα οφείλουμε να τα ενισχύσουμε με τις παρακάτω μεθόδους:

  • Αφήστε το παιδί να διακρίνει πότε είναι πεινασμένο ή χορτασμένο και επιτρέψτε του να λειτουργεί με αυτά τα σημάδια.
  • Διαμορφώστε με τέτοιο τρόπο το περιβάλλον ώστε να μπορούν να φτιάξουν απλά σνακ ή γεύματα μόνα τους.
  • Δώστε τους το δικαίωμα να έχουν άποψη για το βασικό γεύμα της ημέρας.
  • Αφήστε τα να προτείνουν για την δοκιμή νέων φαγητών.
  • Αφήστε τα να συμμετέχουν στην διαδικασία παρασκευής φαγητών.
  • Επιτρέψτε τους να βοηθούν στο πρόγραμμα του φαγητού για όλη την εβδομάδα.

Αποφύγετε τις παρακάτω μεθόδους, οι οποίες ενισχύουν το αίσθημα της μειονεξίας:

  • Να μην είναι προσερβιρισμένο το φαγητό.
  • Μην προσβάλλετε ή αποθαρρύνετε το παιδί στην προσπάθειά του να παρασκευάσει ή να σερβίρει φαγητό.
  • Μην απαιτείτε από το παιδί να καθαρίσει το πιάτο του.
  • Μην απαιτείτε από το παιδί να δοκιμάσει οτιδήποτε υπάρχει στο τραπέζι.

Για να βοηθήσετε το παιδί σας να δοκιμάσει νέες γεύσεις…

  • Δημιουργήστε μαζί μια λίστα με όλες τις αγαπημένες τους τροφές και μια λίστα με τις τροφές που επιθυμείτε να δοκιμάσουν.
  • Στη συνέχεια παρασκευάστε μαζί το αγαπημένο του τρόφιμο και το νέο τρόφιμο.
  • Στολίστε το τραπέζι με τα γεύματα με τρόπο που να μοιάζουν ελκυστικά
  • Πρώτα δίνουμε στο παιδί την νέα τροφή για δοκιμή και ύστερα την δοκιμασμένη.
  • Όχι παραπάνω από 1 νέα τροφή κάθε 3 ημέρες.
  • Μικρές ποσότητες.

ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ:

  • Να υπάρχει οικογενειακό τραπέζι (είναι ιεροτελεστία – διαδικασία κοινωνικοποίησης των παιδιών – ευκαιρία επικοινωνίας με τα υπόλοιπα μέλη – ευκαιρία παρατήρησης από εσάς προς τα παιδιά σας, αλλά και από τα παιδιά σας προς εσάς)
  • Μην απαγορεύετε καμία τροφή, το μόνο που θα καταφέρετε είναι να αυξήσετε την επιθυμία τους. Επιτρέψτε την κατανάλωσή τους με μέτρο και συγκεκριμένη συχνότητα.
  • Να μην σχολιάζετε το βάρος των παιδιών σας (ούτε το πόσο τρώνε μπαίνετε αμέσως σε μια διαδικασία δράσης που προκαλεί την αντίδρασή τους και θα έχετε τα αντίθετα αποτελέσματα), καθώς επίσης με τα επικριτικά σας σχόλια τα βάζετε σε κίνδυνο να αναπτύξουν διατροφική διαταραχή.
  • Συμβουλεύετε τα παιδιά σας να μην σχολιάζουν το βάρος των συνομήλικων τους, τονίστε τους την διαφορετικότητα του κάθε ατόμου.
  • Να καταναλώνετε εσείς πρώτα πρωινό γεύμα, διότι από εσάς παίρνουν παράδειγμα
  • Μην χρησιμοποιείτε την τροφή σαν ανταμοιβή, διότι σε κάθε παρόμοια περίσταση καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους θα ανταμείβουν τον εαυτό τους με τροφή. Ανταμείψτε τα παιδιά σας με παιχνίδια, βόλτα και άλλες δραστηριότητες που τα γεμίζουν χαρά.
  • Ενθαρρύνετε το παιδί να τρώει με αργό ρυθμό (20 λεπτά μόνο τότε δίνει εντολή ο εγκέφαλος ότι έχει έρθει ο κορεσμός)
  • Ετοιμάστε τα γεύματα και τα σνακ από το σπίτι (εάν το παιδί σας ψωνίζει από το κυλικείο ελέγξτε αν αυτά που καταναλώνει είναι κατάλληλα, αν διαφωνείτε με κάτι μιλήστε με τους αρμόδιους)
  • Ένας καλός τρόπος ώστε να μπορείτε να ελέγξετε την κατανάλωση των junk food είναι να περιορίσετε το ποσό που δίνετε στα παιδιά σας για χαρτζιλίκι.
  • Μην ενοχοποιείτε τις τροφές.
  • Να τρώτε κάθε 3 ώρες
  • Μην ετοιμάζετε πολλά διαφορετικά κύρια γεύματα.
  • Μην προτρέπετε τα παιδιά σας σε δίαιτα και σωστή διατροφή όταν εσείς δεν έχετε αλλάξει διατροφικές συνήθειες. Oι συμβουλές σας και ο τρόπος διατροφής σας θα ακυρώσει κάθε τους προσπάθεια. Δείξτε τους πως και εσείς κάνετε αλλαγή, ώστε να πάρουν παράδειγμα από εσάς που είστε τα πρότυπά τους.

Μην καταναλώνετε εσείς και τα παιδιά σας τροφή παρακολουθώντας τηλεόραση

  • Όταν τρώτε μπροστά στη μικρή οθόνη κινδυνεύετε να τρώτε απορροφημένοι και να μην σταματάτε παρά μόνο όταν τελειώσει το πρόγραμμα που παρακολουθείτε. Αυτό σημαίνει ότι τελικά θα φάτε περισσότερο από 1 μερίδα φαγητό.
  • Το γεγονός ότι η προσοχή σας είναι στραμμένη στην τηλεόραση έχει σαν αποτέλεσμα να στερείστε την απόλαυση της τροφής. Είναι πολύ πιθανό λοιπόν να μην καταλάβετε τι φάγατε με αποτέλεσμα να ξαναφάτε μετά το τέλος της εκπομπής που παρακολουθείτε.
  • Το φαγητό μπροστά στην τηλεόραση είναι κακό πρότυπο για τα παιδιά, σύντομα θα δείτε να σας μιμούνται
  • Τα παιδιά που παρακολουθούν πολύ τηλεόραση σύμφωνα με έρευνα βρέθηκε να είναι παχύσαρκα ενώ τα παιδιά που δαπανούσαν λιγότερο χρόνο στην τηλεόραση ήταν φυσιολογικού βάρους.

Ποιο είναι το ιδανικό μου βάρος και Πόσα κιλά πρέπει να χάνω?

Δεν υπάρχουν νόρμες που να καθορίζουν το ιδανικό μας βάρος, διότι αυτό καθορίζεται από ένα πλήθος παραγόντων και δεν περιορίζεται απλά σε ένα νούμερο

Για να διαπιστώσει κανείς εάν βρίσκεται κοντά στο ιδανικό του βάρος μπορεί πολύ απλά να πραγματοποιήσει μια λιπομέτρηση όπου δίνει πληροφορίες για το λίπος του οργανισμού και για τον δείκτη μάζας σώματος. Ο ΔΜΣ είναι ένας αριθμός που προκύπτει από το βάρος και το ύψος κάποιου και χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει κατηγορίες βάρους που μπορούν να οδηγήσουν σε προβλήματα υγείας.

Οι άνθρωποι με υπερβολικό βάρος οφείλουν να γνωρίζουν ότι διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να προσβληθούν από σοβαρές χρόνιες ασθένειες.

Στην πραγματικότητα το ιδανικό βάρος είναι αυτό το οποίο μας κάνει να αισθανόμαστε καλά με τον εαυτό μας και ταυτόχρονα ο οργανισμός σε αυτό το συγκεκριμένο βάρος δεν γεννά ασθένειες. Σκεφτείτε πως το ιδανικό βάρος το έχουν καθορίσει τα ΜΜΕ με τα διάφορα περιοδικά μόδας και η τηλεόραση, κάτι που πριν πολλά χρόνια δεν υπήρχε και τα ιδανικά βάρη ήταν τελείως διαφορετικά. Προσοχή λοιπόν να μην ακολουθείτε την μόδα της εποχής, αλλά την μόδα της υγείας σας. Συνεπώς εάν απλώς έχετε λίγο παραπάνω βάρος, το οποίο δεν επηρεάζει την υγεία σας μην υποβάλλεστε σε καμία μόδα της εποχής. Σε κάθε περίπτωση επικοινωνήστε με κάποιον ειδικό της Διαιτολογίας, ώστε να σας ενημερώσει και να σας συμβουλεύσει για το ιδανικό σας βάρος

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας συστήνεται η απώλεια βάρους των 2-4  κιλών το μήνα. Τόσα χρειάζεται ο οργανισμός, ώστε να χάνει μόνο λίπος. Σε περίπτωση απώλειας μεγαλύτερης των 4-5 κιλών ανά μήνα χάνεται μυϊκή μάζα και υγρά τα οποία ο οργανισμός θα ανακτήσει εκ νέου, διότι είναι απαραίτητα για την διατήρηση της ισορροπίας και κατ’ επέκταση της υγείας του.

Κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας διατροφής ενδέχεται το συνολικό σωματικό βάρος να ξεπεράσει το επιτρεπόμενο όριο του ενός κιλού, αυτό οφείλεται στην απότομη αλλαγή των διατροφικών συνηθειών και στην απώλεια υγρών. Παρόλα αυτά ο κάθε άνθρωπος σημειώνει διαφορετική απώλεια τόσο την πρώτη εβδομάδα όσο και τις επόμενες εβδομάδες, διότι ο οργανισμός του καθενός είναι μοναδικός και έχει την δική του ιδιαίτερη συμπεριφορά.

Τα αποτελέσματα μιας δίαιτας απώλειας βάρους σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα σας δίνουν την προσωρινή αυτοπεποίθηση του αδύνατου όμως η πραγματικότητα έχει αποδείξει πως οι αυστηρές και ταυτόχρονα γρήγορες δίαιτες έχουν ως συνέπεια τη μείωση του βασικού μεταβολισμού.

Η μείωση του βασικού μεταβολικού ρυθμού έχει ως αποτέλεσμα την μείωση των θερμίδων συντήρησης και τελικά την επαναπρόσληψη βάρους ενδεχομένως και περισσότερων κιλών απ’ ότι ήσασταν πριν ξεκινήσετε δίαιτα. Επιπλέον ο οργανισμός κάθε φορά που εφαρμόζετε ακατάλληλες μεθόδους διατροφής δημιουργεί αντιστάσεις παρεμβάλλοντας εμπόδια προκειμένου να ανταπεξέλθει στον περιορισμό των θερμίδων και στην δαπάνη ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο κάθε φορά που εφαρμόζετε δίαιτα, η απώλεια βάρους δυσκολεύει περισσότερο και τα κιλά που χάνετε γίνονται όλο και λιγότερα έως καθόλου.

Επιπλέον κατηγορίες άρθρων

Δίαιτα Παθολογικών Καταστάσεων

ΔΙΑΙΤΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ

  • Διατροφή και Κυτταρίτιδα
  • Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου και διατροφή FODMAPS
  • Η Διατροφή και η Άσκηση στην πρόληψη αλλά και στην θεραπεία
Αθλητική Διαιτολογία

ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑ

  • Ιδέες εκγύμνασης για πολυάσχολους
  • Η επίδραση των γονιδίων, της προπόνησης και της διατροφής στην αθλητική απόδοση αθλητών ελίτ
  • Πότε ένας αθλούμενος χρειάζεται συμπληρώματα;
Άρθρα Ποικίλης Θεματολογίας

ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ

  • Με ποια κριτήρια πρέπει να επιλέξω έναν επιστήμονα διατροφής ώστε να χάσω βάρος
  • Τι τρώμε όταν ταξιδεύουμε ?
  • Αλάτι και παιδιά. Επιτρέπεται; Τι περιορισμοί υπάρχουν ανάλογα με την ηλικία του μωρού-παιδιού; κ.α.
Ψυχολογία & Διατροφή

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ & ΔΙΑΤΡΟΦΗ

  • Τι είναι οι διατροφικές διαταραχές και πώς εκδηλώνονται;
  • Ο ρόλος των πεποιθήσεων στη δίαιτα
Εγκυμοσύνη - Θηλασμός

ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ/ ΘΗΛΑΣΜΟΣ

  • Δίαιτα και Εγκυμοσύνη
  • Μπορούν οι εγκυμονούσες να καταναλώνουν καφέ ή αλκοόλ?

Κοινοποίηση

Μοιραστείτε αυτή τη σελίδα με τους φίλους σας!